Výuka jinak na GMH

Na naší škole se snažíme přistupovat k výuce inovativně a formativně, a proto u nás ve dnech 5. a 6. května probíhala výuka formou tematických bloků. Napoprvé jsme to vyzkoušeli ve třech třídách v časovém rozsahu čtyř vyučovacích hodin. Příprava byla časově náročná, vyžadovala několik plánovacích schůzek zúčastněných učitelů i změny v rozvrhu.

Třída tercie měla možnost seznámit se s francouzskou oblastí Nantes ze čtyř různých úhlů pohledu. V první dvouhodině se vzájemně doplňoval dějepisný pohled, který představila Lenka Flanderková, s literární perspektivou češtinářky Martiny Syslové, v dalších 90 minutách byly propojeny znalosti geografické (Yvona Řehořková) s jazykovým kontextem francouzským a anglickým (Jana Alnatour). Studenti hodnotili tuto formu výuky následovně: „Více aktivit. Bylo super jak jsme byli ve skupinkách a mohli si sdílet odpovědi . Byla více zábavná a interaktivní a celkem rychle to uteklo. Asi že vlastně skoro v každém předmětu se brala podobná látka a tak si to víc zapamatuju Dozvěděla jsem se hodně věcí spojené s Francií . Byla zábavnější a zajímavější a dával jsem větší pozor.“ Motivace studentů byla o to větší, že 7. 5. odjelo 11 z nich na výměnný pobyt právě do Nantes v rámci evropského programu Erasmus+.

Třídy sexta a 2. A se věnovaly náročnému tématu holokaustu, na který se podívaly z různých hledisek. Historický pohled s fokusem na dějiny a osobnosti západní Evropy společně přiblížili Petr Mazánek (dějepis) a Kateřina Šrytrová (angličtina), v dalším bloku bylo téma uchopeno prostřednictvím hudební výchovy (Petra Biglová) a literární historie (Markéta Tomášová). Ukázky za závěrečné reflexe studentů: „Bloková výuka mi dává větší smysl než probírat 10 různých témat za den. Výuka mi přijde efektivnější. Člověk se více o daném tématu dozví. Nejvice se mi libily skupinove prace, psani deniku. Supr byl komiks, nutilo nás to vymýšlet nápady. Líbilo se mi tvořit divadelní scénky, bylo to zábavné a mohli jsme si je udělat podle sebe. Quizzlet s Annou Frankovou byl fajn.“

Jaké přínosy vidí v blokové výuce učitelé – aneb proč jsme to všechno dělali? Metoda vede studenty k hlubšímu pochopení látky v rámci širšího kontextu, jejich vhled do problému není omezen perspektivou jednoho školního předmětu. Obohacující je také spolupráce učitelů různých aprobací, a to jak při přípravě, tak přímo ve třídě. První zkušenost s blokovou výukou vnímáme rozhodně jako pozitivní.

(Lenka Flanderková, Kateřina Šrytrová, Lenka Sosnovcová)